بسم الله الرحمن الرحیم -  اوصیکم  عبادالله  بتقوی الله  . خودم و همه ی شما را به رعایت تقوا دعوت می کنم . خداوند می فرماید :  ومن یتق الله  یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب  ( وهرکس اهل تقوا باشد ؛ خداوند راه خروج از مشکلات  را به او نشان خواهد داد ؛  و به  او  ، از جایی  که تصور نمی کند ، روزی خواهد داد  - طلاق / 2 )

موضوع :  علائم ظهور :


مقدمه : به عنوان مقدمه باید عرض بکنم که ،  به دلیل اینکه  مباحث  مهدویت  ، مربوط به آینده ی  جهان است  ؛ لذا  بغیر از  خدا وند و  معصومین ،  کس دیگری نمی تواند ازحوادث  آینده ،  اطلاع صحیحی داشته باشد    . بنا بر این  تنها راه آگاهی از آینده  ، استفاده از  احادیث اهل بیت است  . (احادیث  اهل بیت  به عنوان  مهم ترین منبع برای  اطلاع از حوادث آخرالزمان  است  و می تواند  مورد استناد قرار بگیرد.)

پژوهش گران بحث های مهدویت  ،  تاکنون توانسته اند  با استفاده از منابع دینی  ،  بیش از  دو هزار  علامت  ،  در باره ی  ظهور امام زمان علیه السلام  به دست بیاورند .  در بین این علائم ،   پنج علامت   ، به عنوان  " علائم حتمی "  نامیده شده   ؛  وبسیار هم روی آن  تأکید شده است . این علائم پنجگانه  ، عبارتند از :   خروج سفیانی  ،   نهضت یمانی ،   خسف بیداء   ،   قتل نفس زکیه  و صیحه ی آسمانی  .  قبلا  درباره ی دو علامت  ( سفیانی و خسف بیداء )  صحبت کردم و انشاء الله امروز به بقیه ی علائم خواهم پرداخت   .

نهضت یمانی : یکی از علائم ظهور ،  قیام  یکی   از اهالی کشور یمن است .  مردم کشور یمن  ، از دیرباز مورد ستایش و تمجید  پیامبر اکرم  و اهل بیت  (صلوات الله علیهم) قرار گرفته اند .  پیامبر(صلوات الله علیه و آله )  در باره ی مردم یمن می فرماید : مَن اَحَبَّ اهلَ الیمن فَقَد اَجَنَّبی وَ من ابغض اهل الیمن فقد ابغضی ( هرکس مردم یمن را دوست داشته باشد ، در واقع مرا دوست  داشته است ؛  و هرکس با آنان دشمن باشد ، در حقیقت با من دشمنی کرده است  ) – کتاب کمال الدین  شیخ صدوق -

بر طبق  بعضی  از روایات ،  در آخرالزمان ،  مردم یمن ،  به رهبری فردی بنام " یمانی" و یا  "قحطانی " ،  زمینه ساز قیام امام زمان می شوند.

در منابع دینی ، اطلاعات  بسیار اندکی   درباره ی یمانی (  علی رغم جایگاه ممتاز ی که دارد ) ، وجود دارد  . ( شاید امامان ما   به دلایل حفاظتی و امنیتی  نمی خواستند اطلاعات بیشتری درباره ی یمانی   افشا ء  نمایند  . ) 

بحث   قیام  مردی از سرزمین یمن در آخرالزمان  ، جز ء مسلمات قطعی محسوب می شود   ( البته  اثبات  اینکه  جنبش و قیام یمانی آیا جزء علائم حتمی است یا غیر حتمی ، کار آسانی نیست ؛  ولی به هر حال  روایات فراوانی  به این جنبش در آخرالزمان تصریح کرده اند که می تواند تا حدود زیادی  مساله ی یمانی را جدی سازد  )

  در کتابهای مختلف شیعه و سنی  ،  احادیث بسیار معتبری  در رابطه با  یمانی   آ مده است

نام واقعی یمانی چیست ؟  درباره ی نام واقعی ایشان   روایت صریحی نداریم . ( شاید به دلیل مسائل امنیتی و حفاظتی در روایات به نام ایشان تصریح نشده است.)

در روایات  ، با  نام های مختلفی   از ایشان یاد شده است  مثل  : الف :   یمانی  ( که در حقیقت  مشهورترین  نام ایشان است ) 

ب : منصورالیمانی و منصور

ج :  خلیفه یمانی

 د:   قحطانی (  قحطان ، در واقع سر سلسله ی    اها لی  یمن است.)  یمانی از شخصیت بسیار  ممتاز و مثبتی  برخورداراست  ؛ به طوری که در روایات  گفته شده  :  اصلاح گرترین قیام در آخرالزمان ، قیام اوست . (  با توجه به اینکه کشور  یمن در همسایگی  کشور  عربستان قراردارد   و به شهر  مکه  نزدیک است  ،  لذا جنبش اهالی یمن  ، می تواند نقش  بزرگی  در قیام     امام زمان  علیه السلام ،   داشته باشد .    )

 جناب یمانی   چه موقع  قیام خواهد کرد ؟ از مجموع روایات بدست می آید که  قیام  یمانی ،  همزمان با  شورش  سفیانی است. ( همزمانی این دو اتفاق  آنقدر قطعی و مسلم  است که  وقتی در نزد  امام صادق  علیه السلام   یک نفر ادعا کرد که سفیانی قیام کرده  !  حضرت فرمود: چگونه سفیانی قیام کرده ،  در حالیکه هنوز یمانی قیام نکرده است ؟!  ( کتاب غیبت نعمانی) .

امام صادق علیه السلام  در باره ی همزمانی قیام یمانی و سفیانی می فرماید  : سفیانی و یمانی مثل دو اسب مسابقه اند.   (  یعنی این دو حادثه به صورت   همزمان اتفاق خواهد افتاد  ) در بعضی از روایات آمده که ،  قیام یمانی و سفیانی در یک سال و یک ماه و یک روز ،  اتفاق می افتد  (  البته ممکن است   بین این دو واقعه  ،  فاصله ی  محدودی  وجود داشته باشد .) لذا ماه رجب  ، می تواند  زمان قیام یمانی  باشد     محل  آغاز  قیام یمانی کجاست ؟  روایات متعددی  ،  مکان قیام او را ، کشور  یمن  دانسته اند  . امام صادق علیه السلام در همین رابطه می فرماید : اخرج الیمانی من الیمن ( یمانی از کشور یمن  ، نهضت خود را شروع خواهد کرد )  در بعضی دیگر  از روایات ،  محل قیام  او  ،  شهر صنعاء در کشور یمن  نامیده شده است .

تأکید روایات بر حمایت از قیام یمانی : امامان معصوم  ،   قیام و جنبش اصلاح گرانه ی  یمانی را مورد تأیید قرار داده اند.   امام صادق علیه السلام  : فلیس فیها رایَةٌ اَهُدی من رایه الیمانی تَهدی اِلیَ الحقّ  ( در میان پرچم ها ، پرچمی هدایت یافته تر از پرچم یمانی نیست ، او به حق دعوت می کند.)-کتاب  الغیبه شیخ طوسی

امام باقرعلیه السلام می فرماید  : وَ اِذا خَرَجَ الیمانی فَانهَض الیهِ ،  فانَّ رایَتُه رایه الهدی وَ لایَحِلُّ لِمُسلمٍ اَن یلَتوی علیه ، فَمَن فَعَل ذلک فهو مِن اهلِ النار لانّه یدعوا الی الحق وَ اِلی طریق مُستَقیمٍ. ( هرگاه  یمانی قیام کرد ،  بسوی او بشتاب ، زیرا او پرچم هدایت است ؛  و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله نماید . پس هر کس چنین کند ،  اهل آتش است ، زیرا یمانی او را به حق و صراط مستقیم فرا می خواند.)

نکته :  وقتی روایات  ، قیام یمانی را  ، قیامی الهی  می نامند ؛  به طور طبیعی  دیگر لازم نیست  بگویند : از آن قیام پشتیبانی نمایند  ؛  ولی با توجه به اهمیت موضوع ،  در روایات ،  تأکید شده  که  از قیام یمانی ،  پشتیبانی کنید.  (اصولاً معیار اصلی در  پشتیبانی کردن از افراد ،  اصلاح گر بودن و دعوت کننده به حق بودن  ،  آنان  است  ؛  لذا هر کسی  که مردم را  به حق دعوت می کند ،  باید مورد حمایت  مردم  قرار بگیرد. البته  حمایت ، انواع  مختلفی دارد   ؛  گاهی به صورت  مادی و گاهی به صورت  معنوی است ؛  و گاهی هم به  هردوصورت .)

عملکرد یمانی (سیر حرکت یمانی) : در مورد جزئیات قیام یمانی  ، اطلاعات دقیقی در  روایات  در دست نیست .  در واقع  ما  نمی دانیم ، قیام او از یمن به کجاها منتهی خواهد شد . اما آنچه که از مجموعه قرائن و شواهد احساس می شود ،  این است که قیام  یمانی  در  جهت  مقابله با حملات  گسترده ی   سفیانی ،    درمنطقه ی خاورمیانه  ، ( پیش از ظهور امام زمان  )   صورت خواهد گرفت ؛   و به نفع جبهه ی  حق ( امام زمان )  ،  و  علیه جبهه ی   باطل  (  سفیانی)   خواهد بود .

بعد از شورش سفیانی  ،  سپاه  یمانی   با  او  درگیر شده  و در برابر حملات گسترده ی  سفیانی ،  مانع ایجاد   خواهد  کرد . اما  اینکه کدامیک پیروز خواهند شد  (سفیانی- یمانی)  دقیقا  مشخص  نیست  .  به نظر می رسد که هر دو طرف  ، خواهند توانست  ضرباتی بر یکدیگر وارد سازند ؛  وشاید بتوان گفت :  در بعضی از مناطق ،  سفیانی و در بعضی  از مناطق  ، یمانی پیروز ی هایی به دست  خواهند آورد .

معیار تشخیص یمانی حقیقی و غیر  حقیقی :

 به دلیل شهرت موضوع یمانی در بین مسلمانان   ، تاکنون  در طول تاریخ  ، عده ی زیادی  مدعی شده اند که  یمانی  هستند . ,...........

بسم الله الرحمن الرحیم -  اوصیکم  عبادالله  بتقوی الله  . خودم و همه ی شما را به رعایت تقوا دعوت می کنم . خداوند می فرماید :  ومن یتق الله  یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب  ( وهرکس اهل تقوا باشد ؛ خداوند راه خروج از مشکلات  را به او نشان خواهد داد ؛  و به  او  ، از جایی  که تصور نمی کند ، روزی خواهد داد  - طلاق / 2 )

موضوع :  علائم ظهور :


مقدمه : به عنوان مقدمه باید عرض بکنم که ،  به دلیل اینکه  مباحث  مهدویت  ، مربوط به آینده ی  جهان است  ؛ لذا  بغیر از  خدا وند و  معصومین ،  کس دیگری نمی تواند ازحوادث  آینده ،  اطلاع صحیحی داشته باشد    . بنا بر این  تنها راه آگاهی از آینده  ، استفاده از  احادیث اهل بیت است  . (احادیث  اهل بیت  به عنوان  مهم ترین منبع برای  اطلاع از حوادث آخرالزمان  است  و می تواند  مورد استناد قرار بگیرد.)

پژوهش گران بحث های مهدویت  ،  تاکنون توانسته اند  با استفاده از منابع دینی  ،  بیش از  دو هزار  علامت  ،  در باره ی  ظهور امام زمان علیه السلام  به دست بیاورند .  در بین این علائم ،   پنج علامت   ، به عنوان  " علائم حتمی "  نامیده شده   ؛  وبسیار هم روی آن  تأکید شده است . این علائم پنجگانه  ، عبارتند از :   خروج سفیانی  ،   نهضت یمانی ،   خسف بیداء   ،   قتل نفس زکیه  و صیحه ی آسمانی  .  قبلا  درباره ی دو علامت  ( سفیانی و خسف بیداء )  صحبت کردم و انشاء الله امروز به بقیه ی علائم خواهم پرداخت   .

نهضت یمانی : یکی از علائم ظهور ،  قیام  یکی   از اهالی کشور یمن است .  مردم کشور یمن  ، از دیرباز مورد ستایش و تمجید  پیامبر اکرم  و اهل بیت  (صلوات الله علیهم) قرار گرفته اند .  پیامبر(صلوات الله علیه و آله )  در باره ی مردم یمن می فرماید : مَن اَحَبَّ اهلَ الیمن فَقَد اَجَنَّبی وَ من ابغض اهل الیمن فقد ابغضی ( هرکس مردم یمن را دوست داشته باشد ، در واقع مرا دوست  داشته است ؛  و هرکس با آنان دشمن باشد ، در حقیقت با من دشمنی کرده است  ) – کتاب کمال الدین  شیخ صدوق -

بر طبق  بعضی  از روایات ،  در آخرالزمان ،  مردم یمن ،  به رهبری فردی بنام " یمانی" و یا  "قحطانی " ،  زمینه ساز قیام امام زمان می شوند.

در منابع دینی ، اطلاعات  بسیار اندکی   درباره ی یمانی (  علی رغم جایگاه ممتاز ی که دارد ) ، وجود دارد  . ( شاید امامان ما   به دلایل حفاظتی و امنیتی  نمی خواستند اطلاعات بیشتری درباره ی یمانی   افشا ء  نمایند  . ) 

بحث   قیام  مردی از سرزمین یمن در آخرالزمان  ، جز ء مسلمات قطعی محسوب می شود   ( البته  اثبات  اینکه  جنبش و قیام یمانی آیا جزء علائم حتمی است یا غیر حتمی ، کار آسانی نیست ؛  ولی به هر حال  روایات فراوانی  به این جنبش در آخرالزمان تصریح کرده اند که می تواند تا حدود زیادی  مساله ی یمانی را جدی سازد  )

  در کتابهای مختلف شیعه و سنی  ،  احادیث بسیار معتبری  در رابطه با  یمانی   آ مده است

نام واقعی یمانی چیست ؟  درباره ی نام واقعی ایشان   روایت صریحی نداریم . ( شاید به دلیل مسائل امنیتی و حفاظتی در روایات به نام ایشان تصریح نشده است.)

در روایات  ، با  نام های مختلفی   از ایشان یاد شده است  مثل  : الف :   یمانی  ( که در حقیقت  مشهورترین  نام ایشان است ) 

ب : منصورالیمانی و منصور

ج :  خلیفه یمانی

 د:   قحطانی (  قحطان ، در واقع سر سلسله ی    اها لی  یمن است.)  یمانی از شخصیت بسیار  ممتاز و مثبتی  برخورداراست  ؛ به طوری که در روایات  گفته شده  :  اصلاح گرترین قیام در آخرالزمان ، قیام اوست . (  با توجه به اینکه کشور  یمن در همسایگی  کشور  عربستان قراردارد   و به شهر  مکه  نزدیک است  ،  لذا جنبش اهالی یمن  ، می تواند نقش  بزرگی  در قیام     امام زمان  علیه السلام ،   داشته باشد .    )

 جناب یمانی   چه موقع  قیام خواهد کرد ؟ از مجموع روایات بدست می آید که  قیام  یمانی ،  همزمان با  شورش  سفیانی است. ( همزمانی این دو اتفاق  آنقدر قطعی و مسلم  است که  وقتی در نزد  امام صادق  علیه السلام   یک نفر ادعا کرد که سفیانی قیام کرده  !  حضرت فرمود: چگونه سفیانی قیام کرده ،  در حالیکه هنوز یمانی قیام نکرده است ؟!  ( کتاب غیبت نعمانی) .

امام صادق علیه السلام  در باره ی همزمانی قیام یمانی و سفیانی می فرماید  : سفیانی و یمانی مثل دو اسب مسابقه اند.   (  یعنی این دو حادثه به صورت   همزمان اتفاق خواهد افتاد  ) در بعضی از روایات آمده که ،  قیام یمانی و سفیانی در یک سال و یک ماه و یک روز ،  اتفاق می افتد  (  البته ممکن است   بین این دو واقعه  ،  فاصله ی  محدودی  وجود داشته باشد .) لذا ماه رجب  ، می تواند  زمان قیام یمانی  باشد     محل  آغاز  قیام یمانی کجاست ؟  روایات متعددی  ،  مکان قیام او را ، کشور  یمن  دانسته اند  . امام صادق علیه السلام در همین رابطه می فرماید : اخرج الیمانی من الیمن ( یمانی از کشور یمن  ، نهضت خود را شروع خواهد کرد )  در بعضی دیگر  از روایات ،  محل قیام  او  ،  شهر صنعاء در کشور یمن  نامیده شده است .

تأکید روایات بر حمایت از قیام یمانی : امامان معصوم  ،   قیام و جنبش اصلاح گرانه ی  یمانی را مورد تأیید قرار داده اند.   امام صادق علیه السلام  : فلیس فیها رایَةٌ اَهُدی من رایه الیمانی تَهدی اِلیَ الحقّ  ( در میان پرچم ها ، پرچمی هدایت یافته تر از پرچم یمانی نیست ، او به حق دعوت می کند.)-کتاب  الغیبه شیخ طوسی

امام باقرعلیه السلام می فرماید  : وَ اِذا خَرَجَ الیمانی فَانهَض الیهِ ،  فانَّ رایَتُه رایه الهدی وَ لایَحِلُّ لِمُسلمٍ اَن یلَتوی علیه ، فَمَن فَعَل ذلک فهو مِن اهلِ النار لانّه یدعوا الی الحق وَ اِلی طریق مُستَقیمٍ. ( هرگاه  یمانی قیام کرد ،  بسوی او بشتاب ، زیرا او پرچم هدایت است ؛  و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله نماید . پس هر کس چنین کند ،  اهل آتش است ، زیرا یمانی او را به حق و صراط مستقیم فرا می خواند.)

نکته :  وقتی روایات  ، قیام یمانی را  ، قیامی الهی  می نامند ؛  به طور طبیعی  دیگر لازم نیست  بگویند : از آن قیام پشتیبانی نمایند  ؛  ولی با توجه به اهمیت موضوع ،  در روایات ،  تأکید شده  که  از قیام یمانی ،  پشتیبانی کنید.  (اصولاً معیار اصلی در  پشتیبانی کردن از افراد ،  اصلاح گر بودن و دعوت کننده به حق بودن  ،  آنان  است  ؛  لذا هر کسی  که مردم را  به حق دعوت می کند ،  باید مورد حمایت  مردم  قرار بگیرد. البته  حمایت ، انواع  مختلفی دارد   ؛  گاهی به صورت  مادی و گاهی به صورت  معنوی است ؛  و گاهی هم به  هردوصورت .)

عملکرد یمانی (سیر حرکت یمانی) : در مورد جزئیات قیام یمانی  ، اطلاعات دقیقی در  روایات  در دست نیست .  در واقع  ما  نمی دانیم ، قیام او از یمن به کجاها منتهی خواهد شد . اما آنچه که از مجموعه قرائن و شواهد احساس می شود ،  این است که قیام  یمانی  در  جهت  مقابله با حملات  گسترده ی   سفیانی ،    درمنطقه ی خاورمیانه  ، ( پیش از ظهور امام زمان  )   صورت خواهد گرفت ؛   و به نفع جبهه ی  حق ( امام زمان )  ،  و  علیه جبهه ی   باطل  (  سفیانی)   خواهد بود .

بعد از شورش سفیانی  ،  سپاه  یمانی   با  او  درگیر شده  و در برابر حملات گسترده ی  سفیانی ،  مانع ایجاد   خواهد  کرد . اما  اینکه کدامیک پیروز خواهند شد  (سفیانی- یمانی)  دقیقا  مشخص  نیست  .  به نظر می رسد که هر دو طرف  ، خواهند توانست  ضرباتی بر یکدیگر وارد سازند ؛  وشاید بتوان گفت :  در بعضی از مناطق ،  سفیانی و در بعضی  از مناطق  ، یمانی پیروز ی هایی به دست  خواهند آورد .

معیار تشخیص یمانی حقیقی و غیر  حقیقی :

 به دلیل شهرت موضوع یمانی در بین مسلمانان   ، تاکنون  در طول تاریخ  ، عده ی زیادی  مدعی شده اند که  یمانی  هستند . (  مثلا اخیرا ،  فردی در عراق ،  ادعاء کرد که یمانی است  و طرفدارانی  هم  به دور خود جلب نمود .  اخیرا دولت یمن   ادعاء کرد  فردی به نام سید الحوثی  ( رهبر مخالفین  حکومت  یمن )  ادعاء می کند که یمانی است . البته خود ایشان چنین ادعایی ندارند . همچنین  بعضی ها ، ادعاء کرده اند که سید حسن نصرالله ، و یا اسامه بن لادن ، همان یمانی است . ) لذا لازم است  که چند معیار برای تشخیص  یمانی راستین  ازیمانی   دروغین ،  مطرح بکنیم :

1)  خروج از سرزمین یمن  ( لذا اگر کسی از جایی  غیر از  یمن     خروج کند ، یمانی حقیقی نمی تواند باشد.)

2)  خروج یمانی  ، باید  همزمان با خروج سفیانی  و نزدیک  ظهور امام زمان  باشد .  (  لذا اگرکسی  ادعاء کرد که یمانی است ،   باید خروج سفیانی نیز   ههزمان  با  قیام او ،  مشاهده شود .)

3)  ارزش محورو حق  گرا  بودن قیام  یمانی   . (  لذا اگر کسی بنام یمانی قیام کند ؛  ولی ارزش محور  نباشد ،  یمانی نیست.  – مثلا بن لادن اگرچه منسوب به  یمن  است  ولی قیام او ،  جنایت کارانه است و هرگز حق محور نیست . )

 نکته : در بعضی از روایات ،   همزمان با  جنبش یمانی  ،  از قیام فردی بنام  " سید  خراسانی  "  هم یاد شده است  . ( بعدا درباره ی  خراسانی صحبت خواهم کرد ) این دو نفر  در واقع همکارهم هستند  و  ظاهراً ،  جنبش خراسانی ،  سابقه ی بیشتری نسبت به جنبش  یمانی دارد  ( یعنی  چندین سال قبل از ظهور اتفاق خواهد افتاد  ولی جنبش یمانی چند ماه قبل از ظهور بوجود خواهد آمد  )  ؛ اما جنبش یمانی ، در مقایسه با جنبش سید خراسانی ،   جنبشی سالم ترو حق محورتر  است.

قتل نفس زکیه :

 از جمله علائم دیگری که در روایات مطرح می شود ،    کشته شدن فردی بیگناه  در مسجد الحرام است . (  درروایات گفته شده : قتل نفس زکیه . در  واقع نام او نفس زکیه نیست  . نفس زکیه یعنی  پاک و بی گناه -  در روایات آمده او از نسل امام حسین علیه السلام می باشد.)

ظاهرا ایشان از  طرف امام زمان علیه السلام   برای مأموریتی به مکه می رود و توسط دشمنان  به شهادت می رسد.  قاعدتاً اوباید  یک فرد محترم و برجسته باشد  و گرنه  ، کشته شدن یک فرد عادی ،  نباید بازتاب مهمی داشته  و به عنوان علائم ظهور ،  محسوب شود .   محل شهادت او (   کنار کعبه )  می تواند عامل مهمی دربازتاب های بین المللی  این حادثه  داشته باشد.

 زمان شهادت نفس زکیه  : امام باقر علیه السلام می فرماید : لَیسَ بین قیامِ القائم و قتلِ النفسِ الزکیه اکثر مِن خَمسه  عَشرَ لَیلَه  ( فاصله ی قتل او تا ظهور امام زمان ، حدود پانزده روز است . )    ظاهراً ایشان درروز بیست و پنج  ذی الحجه شهید خواهد شد و پانزده روز بعد  ، یعنی  روز عاشورا ،  امام زمان علیه السلام  قیام خواهند  کرد . - شیخ مفید در کتاب ارشاد – شیخ صدوق درکتاب  کمال الدین – شیخ طوسی در کتاب  غیبه

صحیه آسمانی :

علامت دیگر ، صیحه  یا  صدای آسمانی است  . در روایا ت آمده که  ، آیه ی   چهارم  سوره ی مبارکه ی  شعراء  ،   به همین صدا   اشاره دارد .   ان نشاء ننزل علیهم من السماء آیه ،  فضلت اعناقهم لها خاضعین  ( اگر بخواهیم  نشانه ایی از آسمان  نازل می کنیم تا مردم در برابر آن ، تسلیم شوند )

 این علامت ،  جزء علامت های بسیار  مهم محسوب می شود  . روایات زیادی هم به این حادثه که در آ ستانه ی  ظهور است  ، اشاره کرده اند . در   روایتی از امام زمان علیه السلام  آمده که خطاب به آخرین نائب خود فرمودند :   هرکس قبل از صدای آسمانی و قیام سفیانی ،  ادعای دیدن من را بکند ،  دروغگوست.

ویژگی های این صدای آسمانی  :

1- در ماه مبارک رمضان ( احتمالا در یکی از شبهای قدر )  شنیده خواهد شد .

2- همه مردم دنیا با هر زبانی که دارند و در هر حالی که هستند (حتی اگر خواب هم باشند بیدار شده و وحشت زده از خانه بیرون می آیند) این صدا را خواهند شنید.


منبع : www.serajjam.ir

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 10 آبان 1389    | توسط: محمد حسین مودی    | طبقه بندی: فرهنگی،     |
نظرات()